Interview Ruud Sliphorst (Stichting de Opkikker)

Afgelopen donderdag 19 april 2007 kwam Ruud Sliphorst van Stichting de Opkikker langs op HOOM (Het Oog Op Morgen). De binnenkomst was erg gezellig, ik zag de auto langs het keukenraam rijden dus liep ik alvast naar de deur samen met mijn medebewoners, Manuela vroeg nadat ik zei daar komt ie aanlopen springt ie ook, waarop Ruud antwoord ik wilde net naar binnen springen. Manuela schrok dat ie al voor d’r neus stond en dat leverde een hoop gelach op.

Nadat we al lachend in de keuken aangeland waren kon het interview dan eindelijk beginnen.

1. Hoe is het idee voor opkikkerdagen ontstaan?

Een aantal particulieren wilde wat betekenen voor gezinnen waarvan een van de kinderen ziek is.

2. Wie waren de initiatiefnemers om Stichting de Opkikker op te richten?

Ruud Sliphorst, Patrica Boddy, mevrouw van Dock, John Uilenbroek en mevrouw Pieters.

3. Waarom de naam Stichting de Opkikker?

Een vrolijke naam die zegt wat we doen, het is namelijk de bedoeling dat je opkikkert van zo’n dag.

4. Waarom kan Stichting de Opkikker niet volledig uit vrijwilligers bestaan?

In het begin waren het wel allemaal vrijwilligers. Maar de stichting is nu zo groot dat dat nu niet meer kan.

5. Wat is uw functie bij Stichting de Opkikker en wat houd deze in?

Ik ben Directeur (hij zei dikkedeur en toen ik dat op schreef vroeg schrijf je dat nou nog op ook waarop ik antwoordde maar natuurlijk.)

Als directeur geef ik leiding aan de stichting, ik maak allerlei plannen en die voer ik dan uit.

6. Met welke ziekenhuizen werkt Stichting de Opkikker op dit moment samen?

Met bijna alle academische ziekenhuizen en een aantal lokale ziekenhuizen en dit worden er steeds meer.

7. Wanneer wordt er besloten om ook bij andere ziekenhuizen de mogelijkheid te bieden voor opkikkerdagen?

Incidenteel gebeurt dat al, vooral op super opkikkerdagen.

8. Hoe komt een opkikkerdag tot stand?

Het gezin wordt eerst aangemeld vanuit het ziekenhuis.

Dan gaan er twee vrijwilligers op huisbezoek, deze proberen aan de hand van een vragenlijst alle hobby’s en interesses van alle gezinsleden te achterhalen.

Deze informatie gebruiken we dan om voor elk gezin een unieke dag samen te stellen op basis van wat ze ons vertelt hebben.

9. Hoe worden de opkikkerdagen bekostigd?

Door donateurs, sponsors, acties door voor ons gehouden worden en schenkingen in natura.

10. Wat zijn de eisen om vrijwilliger bij Stichting de Opkikker te worden? 

Dat je minimaal 8 opkikkerdagen per jaar kan en wil organiseren. Zie voor meer informatie de website: www.opkikker.nl

11. Wat zijn de toekomstplannen/droom voor Stichting de Opkikker?

Om met alle academische ziekenhuizen samen te werken, ook willen we de lokale ziekenhuizen meer te betrekken en hun in de gelegenheid te stellen gezinnen aan te melden.

12. Heeft u zelf nog iets aan dit interview toe te voegen?

Dat ik het erg leuk vond en als mensen nog meer willen weten kunnen kijken op de website:www.opkikker.nl.

1 Responses to Interview Ruud Sliphorst (Stichting de Opkikker)

  1. Evelien schreef:

    Hey Rachel,

    Het was heel gezellig die middag met Ruud. Het interview is goed gelukt.

    Groetjes Evelien

Plaats een reactie